Tunisko vs. Slovensko - stav spoločnosti

Autor: Ján Košč | 1.7.2015 o 12:43 | Karma článku: 5,10 | Prečítané:  1285x

Všetci vieme, čo sa stalo v Tunisku, rovnako vieme o udalostiach v Bratislave na protiislámskom a protiimigrantskom proteste. Čo majú tieto udalosti spoločné a čo tieto udalosti hovoria o našich spoločnostiach a pohostinnosti?

V Tunisku sa rozhodol vyčínať šialenec, ktorý povraždil množstvo zväčša turistov zo západných krajín. Na Slovensku sa na jednom mieste zhromaždilo množstvo šialencov a poblúdených ľudí, ktorý sa rozhodli prezentovať svoju malosť, malomeštiactvo, nerozhľadenosť, vnútorné strachy, ako i potrebu si udrieť.

V Tunisku sa počas vyčíňania ich šialenca stali aj takéto prípady:

Brit, který přežil masakr na tuniské pláži, řekl, že místní Tunisané vytvořili lidský štít, aby ochránili západní turisty.
"Je úžasné čo urobili, kričeli: nenecháme tě projít. Křičeli: budeš muset přejít přes nás. To je důvod, proč se k nim otočil zády. Snažil se dostat do hotelu a oni stáli v řadě,"

Následne vypukla v Tunisku panika, pretože takýto útok bol vražedný  nielen  voči ľuďom na tuniských plážach, ale stal sa vražedným aj v súvislosti s turistický priemyslom, na ktorom závisí život množstva Tunisanov. Drvivá väčšina obyvateľov Tuniska vraždenie odsudzuje, pričom vnímajú túto udalosť ako škvrnu na povesti krajiny.

U nás sa časť davu rozhodla prezentovať svoje názory aj násilím a napadaním nevinných ľudí v uliciach (veď čo iné inak vedia, však?). Médiami prebehli dve najznámejšie prípady. Prerušenie cyklistických pretekov s napadnutím kameramana a fyzická inzultácia moslimskej rodiny za Saudskej Arábie.

Ako sa postavila slovenská verejnosť k týmto činom? Na mieste nikto nenašiel odvahu, aby týchto ľudí chránil, alebo čo i sa len pokúsil ich chrániť a následne väčšina verejnosti prejavila len minimum empatie voči napadnutým.

Ľudia ako by nevideli, že tieto útoky neboli len útokmi na konkrétnych ľudí, ale aj útokmi na povesť tejto krajiny a spoločnosti.

Ak by nebol organizátorom (alebo spoluorganizátorom) cyklistických pretekov slovák Filip Polč, tak je veľký predpoklad, že na budúci rok, by sa už preteky v Bratislave nekonali. Možno si poviete, čo tam nejaké cyklopreteky. Lenže tí pretekarí musia niekde bývať, niečo jesť, nejako sa dopravovať. Myslíte si, že ľudia a firmy, ktoré tieto služby poskytujú by boli šťastní, ak by im ubudli zákazníci? A ako sa na takýto prípad budú pozerať potencionálni organizátori nejakých ďalších spoločenských, alebo športových akcií? Prídu do Bratislavy, alebo uprednostnia Viedeň, Budapešť, Brno, alebo Varšavu?

Napadnutie moslimskej rodiny môže niekomu pripadať bezvýznamné, ale skúste sa opýtať zamestnancov a majiteľov piešťanských kúpeľov, aký dopad by na nich mal výpadok dobre platiacich klientov z arabských a moslimských krajín.

Samozrejme, že takéto veci sa stávajú všade na svete, zvlášť na miestach, kde sa stretnú neonacisti a fudbaloví akožefanúšikovia. Problémom u nás je, že spoločnosť nedokáže dať jednoznačný signál, že s takýmto konaním nesúhlasí a odsudzuje ho. Rovnako je problémom, že bezpečnostné zložky štátu nedokážu zmysluplne zamedziť takémuto konaniu. Minister radšej dopredu vyriekne ortieľ nad konaním policajtov ešte predtým ako ho vyšetrí policajná inšpekcia. Nechcem brániť mladíka, ktorý od polície dostal výprask, pretože o prípade neviem viac, ako som sa dozvedel zo zverejneného videa, ale minister by mal vážiť slová, keďže je inšpekcia podriadená priamo jemu.  Ale poďme späť k téme.

Boli tieto udalosti v Bratislave v porovnaní s udalosťami v Tunisku menej nebezpečné, alebo dokonca bezvýznamné? Z hľadiska ohrozenia životov a zdravia ľudí určite áno, ale z hľadiska povesti krajiny a spoločnosti ide o absolútnu katastrofu.

PS: zámer politikov obmedziť, na základe skúsenosti s pochodom proti imigrantom, zhromažďovacie právo sa mi zdá ako zlý vtip. Nenávidím noenacistov, fašistov a rôznych ďalších extrémistov, ktorých jediným vyjadrovacím prostriedkom je násilie. Ich vplyv na spoločnosť ale neobmedzíme tým, že obmedzíme zhromažďovacie právo, nakoľko takéto obmedzenie je možné zneužiť voči politickým oponentom, alebo iným skupinám obyvateľstva. Vplyv týchto šialencov je možné obmedziť len tak, že ich väčšina spoločnosti bude považovať za odpad a špinu. A tu musia urobiť gro práce politici a spoločenské autority, ktorí sa  musia vyjadriť jasne, že takéto správanie sa je neprijateľné pre spoločnosť tak z hľadiska humanity, ako aj ekonomiky.

Je smutné, že poniektorí politici sa v tejto súvislosti snažia vyjadrovať rezervovane (nevyhranene), pretože im ide o hlasy takýchto "národovcov".

PS2: o tom kam vedie demagógia, šírená aj na protiislamskom/protiimigrantkom proteste, ohľadom nebezpečných utečencov, ktorí sa chystajú zaplaviť našu nevinnú a pohostinnú krajinu a ako sa chystajú znásilňovať naše ženy, dcéry a vnučky, si prečítajte TENTO článok. (Miestní obyvatelia utekali pred folkloristami z Beninu)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.

NITRA

Na R1 budú nové odpočívadlá, plánujú ich navzájom prepojiť

Miesta budú určené aj pre kamióny zásobujúce Jaguar.


Už ste čítali?